Viktig info
Viktig info
Här nedan kan du som hyresgäst ta del av viktig information som gäller ditt boende, uppsägning av lägenhet, besiktning och mycket annat.
Hyran ska betalas i förskott sista vardagen i varje månad.
Exempel:
Hyran för februari ska betalas senast den sista januari.
Inbetalning sker till vårat bankgironummer.
Inbetalningen ska märkas med fakturanummer i meddelanderutan.
Hyresavier skickas ut kvartalsvis på e-post. På hyresavin står bankgironummer & fakturanummer.
Tappar du bort en nyckel så kan du beställa en ny av oss mot en kostnad via formuläret ”Felanmälan”. Har du ej tillgång till lägenheten och det är ett akut ärende, ring oss.
Observera att ingenting får stå utanför era förråd på grund av brandrisken.
För att få el till lägenheten måste du teckna ett elavtal. Oftast räcker det med att ange adress & lägenhetsnummer till din nya bostad. I vissa fall behövs ett anläggnings-id. Anläggnings-id står på elmätaren. Har det varit strömlöst mellan skiftet av två elavtal behöver du även slå på strömbrytaren på din elmätare.
tryck här
Mer info om din elmätare hittar du här: https://www.eon.se/el/elnat/sa-fungerar-din-smarta-elmatare#manual
För att få hyra behöver du teckna en hemförsäkring, kontakta valfritt försäkringbolag för mer info.
Allt avfall ska sorteras. Det som inte går att sortera i våra soprum ska lämnas till återvinningscentral/återvinningsstation.
Mer info om återvinning Örebro kommun
Mer info om återvinning Sydnärkes kommunalförbund
!OBS! Inget skall lämnas utanför sopkärlen i soprummen, missbruk debiteras.
!OBS! Matfett/olja får ej hällas i avloppen.
Tänk på vad som hamnar i avloppet. Läs mer om vad som får spolas ner i avloppet på Örebro Kommuns hemsida:
!OBS! Matfett/olja får ej hällas i avloppen.
I § 25 i Hyreslagen står det att ”När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt beakta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten”.
Ta hänsyn till dina grannar, tex. Spela inte för hög musik. Ta särskild hänsyn under de timmar som de flesta människor sover (mellan 22:00 – 07:00).
Ska du ha fest är det en god idé att meddela grannar innan, samt att efter kl 22:00 stänga av musiken.
Detta gäller även ute på gården.
Blomlådor ska sitta på insidan av balkongräcket.
Se till att porten går i lås.
Ställ inte barnvagnar, cyklar eller andra ting innanför porten eller i trapphuset pga brandrisk/tillgänglighet/utrymning.
Ingen rökning får ske i eller i anslutning till fastigheten.
Tänk på att du ansvarar inte bara för de som bor i lägenheten, du har även ansvar för dina gästers beteende både i lägenheten och på gården.
Ingen rökning får ske i eller i anslutning till fastigheten.
Vill ni göra egna åtgärder i lägenheten så måste det ske i samråd med hyresvärd för godkännande. T.ex. målning, installation av tvätt/disk-maskin m.m
Fyll i formuläret ”Felanmälan” så kontaktar vi er så snart vi kan.
Vill du komplettera med disk eller tvättmaskin? Fyll i formuläret ”Felanmälan” så kontaktar vi er så snart vi kan för att undersöka möjligheten.
Skriv upp dig på listan för att boka tvättid. Obs, respektera att alla ska ha möjlighet att tvätta innan du bokar dina tider.
Tvätta och tumla inte längre tid än tiden du skrivit upp.
Tvättstugan är endast till för hushållets personliga tvätt.
När du tvättat klart.
Torka av maskinerna efter användning. Ta bort luddet från filtret i tumlaren, sopa bort ev. ludd eller tvättmedel som råkat hamna på golvet. Ta med din tvätt och alla dina tillbehör när du är färdig, så får alla en trevligare miljö att tvätta i.
All felanmälan sker genom kontaktformuläret: Fyll i formuläret ”Felanmälan” så kontaktar vi er så snart vi kan.
Fick du inte svar på din fråga?
Undrar du något annat? Tveka inte att höra av dig till oss så svarar vi dig inom kort!